Wednesday, June 27, 2012

კინოს ისტორია


კინოხელოვნება (ბერძნულად kineo – „ვმოძრაობ”)არის ვიზუალური ხელოვნების დარგირომლისნაწარმოებები იქმნება რეალურიინსცენირებულიან მულტიპლიკაციის საშუალებებით შექმნილიმოვლენების შესახებ.

 
კინოხელოვნება გაჩნდა მე–20 საუკუნეშირომლისკონცეფცია არის შავთეთრი ან ფერადი „მოძრავინახატების“ პროეცირება ეკრანზე.კინოხელოვნებაში ხდება ლიტერატურისთეატრისდა სახვითი ხელოვნებისა და მუსიკის სინთეზიმისთვის დამახასიათებელი გამოხატვისსაშუალებებითრომელთაგან უმთავრესიაკინოგამოსახულების ფოტოგრაფიული ბუნება დამონტაჟიხელოვნების ეს დარგი თითქმისმთლიანად არის დამოკიდებული ტექნიკურგანვითარებაზემათ შორის ფოტოგრაფიების მოძრაობისპროექცირების,გახმოვანებისკინოფირების დამუშავებისა და გამჟღავნების ტექნოლოგიებზე.
 
კინოხელოვნება განუყოფლად არის დაკავშირებული კინოინდუსტრიასთან,რომელიც აწარმოებს კინოაპარატურასგადასაღებგადამამრავლებელ,სადემონსტრაციო და სხვა ტექნოლოგიურ მოწყობილობებსკინოხელოვნებისა დაკინოინდუსტრიის ერთობლიობას კინემატოგრაფია ეწოდება.

      
კინოს დაბადების თარიღად 1895 წელს მიიჩნევენზოგჯერ კინოს დაბადებისდღესაც მიუთითებენ – 1895 წლის 28 დეკემბერსამ დღეს ოგიუსტ და ლუილიუმერებმა სინემატოგრაფისანუ ,,ცოცხალი ფოტოგრაფიის” სადემონსტრაციოსტაციონარი გახსნეს პარიზის ,,გრანდკაფეში” და  პირველი კომერციულისაზოგადო წარმოდგენა კინემატოგრაფიული ფილმისა ზუსტად ამ კაფეშიგაიმართა.

      
ლუმიერებს მართლაც რომ გაუმართლათყველა აღმოჩენასყველაზეუბრალოსაც კიდიდი დრო და ძალისხმევა სჭირდებაკინოს გამოგონებაზეცდიდხანს მუშაობდნენ მეცნიერებიმაგრამ ლუმიერებმა სხვა მეცნიერებისგამოგონებების სრულყოფილ ვარიანტს ჩასჭიდეს ხელი და უახლოეს მომავალშიშედეგსაც მიაღწიეს.მათ შექმნეს საკუთარი აპარატი ,,სინემატოგრაფი”, რაზეც 1895წელსვე მიიღეს პატენტიასეთი პატენტიარანაკლებ სრულყოფილისხვაავტორებსაც ჰქონდათ და სწორედ ეს ხდის სადავოს ლუმიერებისკინემატოგრაფის ავტორებად გამოცხადებასმიუხედავად ამ დავისა,ჯერჯერობით კინემატოგრაფიის ისტორიის დასაწყისი სწორედ მათ უკავშირდება.





ლიუმიერებს თავიდან არც უფიქრიათრომ მათი გამოგნება ხელოვნების ახალიდარგი იყოისინი კინემატოგრაფს მხოლოდ კომერციული მიზნებისთვისიყენებდნენ.

   
ილუზიონისტური თეაtრის მფლობელმამელიესმა თავიდანვე შეამჩნია ახალიგამოგონების დიდი პერსპექტივა და საკუთარ წარმოდგენებში ჩართო ეს,,ტექნიკური საოცრება”. ამიტომ კინოხელოვნების ფუძემდებელთა შორის მასერთ-ერთ პირველს მოიხსენიებენ ხოლმე.


კინოხელოვნება თავდაპირველად უხმო იყომაგრამ ,,დიდმა მუნჯმა”, როგორც მასუწოდესსულ რათაც სამი ათეული წლის განმვალობაში ნამდვილი სასწაულიმოახდინააღსანიშნავიარომ ყველა დროის 12 საუკეთესო ფილმს შორის,რომელიც 1958 წელს დაასახელეს, 9 მუნჯი ფილმი იყო.
მუნჯი ფილმიისე როგორც თავად კინემატოგრაფიერთბაშად არ შექმნილა.კინოს დაბადების (1895 შემდეგ დიდმა დრომ გავლო და 1916 წელს შეიქმნაპირველი მუნჯური ფილმიეს იყო ამერიკელი რეჟისორისგრიფიტის ფილმი,,მოუთმენლობა”. შეიძლება ითქვასრომ კინოხელოვნების განვითარების ყველანაბიჯი ტექნიკის წინსვლასთან არის პირდაპირ კავშირში.



1914 
წელსგრიფიტმა პირველად გამოიყენა ფილმში ,,ერის დაბადებატიტრებირაც სიტყვების მაგივრობას წევდამაგრამ ტიტრი ვერ შეცვლიდასიტყვასფილმში შემოსულმა სცენებმადიალოგებმა და ადამიანურმაუერთიერტობებმა სიტყვების აუცილებლობას გაუსვა ხაზიასე დაედო სათავეკინოს ახალ სახეობას – ხმოვან კინოს.

     
საინტერესოარომ აპარატიროომელსაც შეეძლო გადაეჭრა ხმის პრობლემა,ჯერ კიდევ 1906 წელს .ლოსტმა გამოიყენათუმცა ვერ ხდებოდა მისი გამოყენება,რადგან ვერ ხერხდებოდა ხმისა და კადრების სინქრონში გადმოცემაამიტომხმამცოტა დააგვიანდა და ,,დიდი მუნჯი” 1927-1929 წლებში ალაპარაკდახმისგამოგონება თავდაპირველად ცუდად იქნა აღქმულიჩარლი ჩაპლინიეწინააღმდეგებოდა ხმასმას სიტყვა ,,კინოს თვითმკვლელობად” მიაჩნდათუმცა,წინააღმდეგობების მიუხედავადხმა და სიტყვა კინოს განუყოფელ ნაწილად იქცა.ხმოვანი ფილმი გზას იკვალავდა და დღემდე განაგრძობს წინსვლას.








No comments:

Post a Comment